 |
www.apbezpieczenstwo.fora.pl Ped. Edu. dla Bez.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
prokoplukasz
Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 19:43, 05 Cze 2011 Temat postu: PIGUŁA |
|
|
4 strategie kształcenia Okonia, więc 4 typy lekcji:
1. Strategia przyswajania wiedzy gotowej (lekcja podająca)
2. Strategia problemowa- samodzielne dochodzenie uczniów do wiedzy, rozwiązywanie problemów
3. Strategia oddziaływania na rzeczywistości: praktyka, ćwiczenia, zadania (ekspozycyjna)
4. Strategia oddziaływania na ucznia, na jego postawy, system wartości np. muzyka, plastyka, sztuka
Funkcje dydaktyki obronnej:
- teoretyczna(poznawcza)- polega na odkrywaniu i wyjaśnianiu przyczyn faktów i zjawisk w obszarze kształcenia obronnego
- praktyczna(instrumentalno-praktyczna)- przejawiająca się w ustaleniu najbardziej skutecznych i racjonalnych metod, form i warunków realizacji celów i zadań dydaktycznych w ramach przygotowania obronnego całego społeczeństwa.
ZASADY NAUCZANIA:
- zasada poglądowości- poznanie rzeczywistości na podstawie obserwacji, myślenia i praktyki na drodze od konkretu do abstrakcji i od abstrakcji do konkretu, na każdym przedmiocie nauczanie powinno opierać się na konkretach.
- zasada systematyczności- polega na systematycznym przyswajaniu wiadomości i umiejętności oraz ich systematycznemu utrwalaniu.
- zasada łączenia teorii z praktyką- łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką życia codziennego
- zasada indywidualizacji i zespołowości- godzenie interesów i potrzeb jednostki i zespołu(zbiorowości) jednostka powinna realizować swoje indywidualne cele bez szkody dla społeczeństwa.
- zasada przystępności- polega na stopniowaniu trudności, wymusza konieczność dostosowania metod i treści do rozwoju i możliwości uczniów.
- zasada samodzielności- nakazuje rozwijanie u uczniów samodzielności myślenia i działania, stawianie uczniów w sytuacjach wymagających formułowania i rozwiązywania problemów.
- zasada operatywności wiedzy- dotyczy umiejętności wykorzystania nowo nabytej wiedzy w pracy szkolnej i pozaszkolnej oraz w każdej nowej sytuacji życiowej
- zasada świadomej aktywności- polega na wyzwoleniu u uczniów świadomej aktywności w procesie uczenia się, czyli czynnego a zarazem świadomego uczestnictwa w tym procesie.
- zasada trwałości wiedzy, umiejętności i nawyków- wskazuje na konieczność takiego organizowania procesu kształcenia, który umożliwi uczniom jak najdłuższe zapamiętywanie wiadomości i nabytych umiejętności, aby mogli w odpowiednim czasie skuteczniej je wykorzystać.
- zasada wdrażania do kształcenia ustawicznego- mówi o konieczności ciągłego dokształcania się oraz umiejętności zdobywania wiedzy i umiejętności
- zasada efektywności- to związek między celami, a wynikami kształcenia, wymaga ona precyzyjnego sformułowania celów kształcenia.
CELE KSZTAŁCENIA:
Cele kształcenia- to świadome założone efekty, które chcemy osiągnąć w wyniku kształcenia w szkole.
Taksonomia ABCD Niemiecki:
Poziom I Wiadomości: A. Zapamiętywanie
B. Zrozumienie
Poziom II Umiejętności: C. Stosowanie wiadomości w sytuacja typowych
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
METODY NAUCZANIA:
Metoda nauczania- to celowo i systematycznie stosowany sposób(kierowania) nauczyciela z uczniami, umożliwiający osiągnięcie celów. Metoda musi być stosowana świadomie, systematycznie, powtarzalnie i powinna prowadzić do osiągnięcia celów.
Dobór metod kształcenia
Metody dobierane są w zależności od:
1. Poziomu edukacji
2. Możliwości intelektualnych uczniów
3. Właściwości realizowanych treści
4. Celów i zadań dydaktycznych
5. Wiek uczniów
6. Treści nauczania
Klasyfikacja metod kształcenia:
1. Metody oparte na słowie(werbalne):
a) opowiadanie
b) opis
c) wyjaśnienie
d) pogadanka
e) dyskusja
f) wykład
g) praca z książką
2. Metody oparte na obserwacji(oglądowe)
a) pokaz
b) pomiar
3. Metody oparte na działalności praktycznej:
a) metoda laboratoryjna
b) metoda zajęć praktycznych
c) instruktaż
4. Metody aktywizujące(J. Bogusz):
a) instruktaż
b) metody sytuacyjne
c) metody inscenizacyjne
d) metody programowane
e) gry dydaktyczne
SYTUACJE DYDAKTYCZNE:
Elementy sytuacji dydaktycznej:
- odtwórcze
- twórcze
- zapamiętywania
- umiejętnościowe
- wartościowania wiedzy
Składniki sytuacji dydaktycznej:
A. Nauczyciel
B. Uczeń- uczniowie
C. Treści
ŚRODOWISKO DYDAKTYCZNE:
Środowisko dydaktyczne- układ pomieszczeń oraz ich wyposażenie sprzyjające uczeniu się- ważny składnik systemu dydaktycznego, ulegający gwałtownym przemianom pod wpływem postępu dydaktyki i techniki.
Pracownia przedmiotowa- pomieszczenie szkolne wraz z odpowiednim wyposażeniem służące do nauczania danego przedmiotu. Istotną cechą pracowni przedmiotowej jest przystosowanie warunków zewnętrznych do charakteru czynności nauczyciela i ucznia.
Organizowanie pracowni przedmiotowej:
Zasady:
1. Zasada planowości
2. Zasada kompleksowości
3. Zasada funkcjonalności
KONTROLA WYNIKÓW NAUCZANIA
Funkcje kontroli:
- Dydaktyczna- Czy dobrze zostały dobrane metody nauczania? Czy poziom merytoryczny zajęć był właściwy? Czy prawidłowo zostały rozwinięte zainteresowania uczniów?
- Wychowawcza – polega na mobilizowaniu i aktywowaniu uczniów do dalszego wysiłku w procesie uczenia się.
Rodzaje kontroli:
-wstępna
- bieżąca
- sporadyczna
- semestralna
- końcowa
Metody kontroli:
- sprawdziany ustne
- sprawdziany pisemne
- sprawdziany umiejętności praktycznych
- różnorodne testy umiejętności
- inne sprawdziany
Funkcje oceny:
- Informacyjna( uczeń nauczyciel rodzic)
- Motywacyjna – stymuluje dążenie do danego wyniku
Cechy oceny:
- powinna być obiektywna
- powinna być porównywalna
- powinna być dostatecznie pełna
- powinna być konkretna
- powinna być jawna
- powinna być sprawiedliwa
System KPRDW Niemirki:
K- wymagania konieczne.Na ocenę dopuszczającą
P- wymagania podstawowe. Na ocenę dostateczną
R- wymagania rozszerzające. Na ocenę dobrą
D- wymagania dopełniające. Na ocenę bardzo dobrą
W- wymagania wykraczające. Na ocenę celującą
-
Dopiszcze coś o strategiach bo nie mogę znaleźć konkretów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
prokoplukasz
Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 23:04, 07 Cze 2011 Temat postu: |
|
|
Ogniwa procesu kształcenia:
- Uświadamianie celów i zadań
- Opracowanie nowego materiału
- Uogólnienie nowego materiału
- Utrwalenie
- Wiązanie teorii z praktyką
- Kontrola i Ocena wyników kształcenia
Strategie kształcenia:
- ASOCJACYJNA- polega na przekazywaniu wiedzy za pomocą słowa i innych środków informacyjnych
- PROBLEMOWA- polega na uczeniu przez odkrywanie i rozwiązywanie problemów
- OPERACYJNA- Polega na uczeniu się poprzez działania
- EKSPONACYJNA- polega na uczeniu się przez przeżywanie.
Co zawiera konspekt?
- Temat
- Cele ogólne
- Cele szczegółowe
- Metody, formy, środki dydaktyczne
- Przebieg zajęć, czynności nauczyciela i uczniów
Małe dopełnienie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
prokoplukasz
Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 1:02, 13 Cze 2011 Temat postu: |
|
|
1. Metody aktywizujące:
- instruktaż
- metody sytuacyjne
- inscenizacja
- metody programowane
- gry dydaktyczne
- metoda zajęć praktycznych
2. Praca domowa (funkcje)
-opanowanie wiadomości związanych z nową lekcja
-utrwalenie, pogłębienie lub rozszerzenie wiedzy poznanej w czasie lekcji.
-kształcenie określonych umiejętności sprawności
-rozwijanie samodzielności oraz posługiwaniu się wiedzą w praktyce.
-rozwijanie i pobudzanie nowych zainteresowań jak i pomysłowości, zdolności twórczych
-rozwijanie umiejętności uczenia się, wdrążenie do samokształcenia.
-kształtowanie nawyków, systematycznego wykonywania zadań, pozytywnego stosunku do uczenia się.
3. funkcje pytań zadawanych przez nauczyciela
- bezpośredni kontakt z uczniem, umożliwiający gruntowne zbadania wiedzy
- śledzenie toku myślenia uczniów
- odpowiedzi uczniów służą pozostałym uczniom jako przypomnienie oraz ich aktywizowania.
4. Forma organizacyjne procesu nauczania.
Etymologicznie:
Z łąc. Forma- postać kształt.
- forma w sporcie
- kształt zewnętrzny, wygląd
- krój, fason, model, szablon
W dydaktyce:
Forma- kształt zajęć- jak ułożone są czynności nauczyciela i uczniów.
- liczba uczniów
- czas
- poziom intelektualny
- wykorzystanie środków
5 Poziomy taksonomiczne celów.
Poziom I Wiadomości: A. Zapamiętywanie
B. Zrozumienie
Poziom II Umiejętności: C. Stosowanie wiadomości w sytuacja typowych
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
6. 3 funkcje środków dydaktycznych.
- Poznawcza
- Kształcąca
- Dydaktyczna
7. Funkcje organiczne nauczyciela.
-opiekuna i wychowawcy powierzonego mu zespołu,
-organizatora środowiska wychowawczego ucznia.
8 Rozkład materiału:
- tematy
- zagadnienia
- liczba godzin
- cele głowne
- procedury osiągania celów:
- metody
- środki
- uwagi
9. Dobór celów kształcenia
- poziom intelektualny uczniów
- wiek uczniów
- poziom wiedzy
- metody
- środki
- formy
10. Typy planów
- plan roczny
- okresowy plan dydaktyczny
- codzienny plan dydaktyczny
11. Co to jest test
Zbiór zadań dostosowanych do określonej treści nauczania w taki sposób, by na podstawie wyniku testowania można było ustalić, w jakim stopniu treść ta opanowana jest przez ucznia.
12. Test wyboru i test z lukami.
Test wyboru- Pytanie i kilka odpowiedzi z których tylko jedna jest prawdziwa, reszta jest niepełna bądź błędna.
Test z lukami- uczeń ma uzupełnić zdania odpowiednimi wyrazami, liczbami, znakami, lub dokończyć zdania.
13. Cele kształcenia
Cele kształcenia- świadome, z góry oczekiwane, konkretne efekty edukacji, pożądane zmiany w osobowości ucznia pod wpływem procesu kształcenia.
Jak wyprowadzać cele?
1 cele ogólne
2 cele szczegółowe
14. Środowisko dydaktyczne
Środowisko dydaktyczne- układ pomieszczeń oraz ich wyposażenie sprzyjające uczeniu się- ważny składnik systemu dydaktycznego, ulegający gwałtownym przemianom pod wpływem postępu dydaktyki i techniki.
15. Funkcje oceny:
- Informacyjna( uczeń nauczyciel rodzic)
- Motywacyjna – stymuluje dążenie do danego wyniku
16. Treści kształcenia
- system wzajemnie powiązanych ze sobą wiadomości, umiejętności i nawyków przekazywanych uczniom przez nauczyciela w procesie kształcenia.
17. Co to jest kontrola sporadyczna?
- dokonywana jest po zakończeniu pewnego działu tematycznego, jakiejś partii materiału programowego, stanowiącego pewną całość, albo po zakończeniu pewnego okresu nauki(semestr, trysemestr)
18. Ocenianie
Funkcje oceny:
- informacyjna (poznawcza)
- selekcyjna(w czasie egzaminów, służy celom selekcyjnym)
- motywacyjna( motywuje do dalszego wysiłku)
- prognostyczna( na podstawie wystawionych ocen można przewidywać daalsze rezultaty w procesie kształcenia)
Cechy oceny, ocena powinna być:
-obiektywna
- porównywalna
- dostatecznie pełna
- konkretna
- jawna
- sprawiedliwa
Błędy w ocenianiu:
- niesystematyczność lub rezygnacja z oceniania
- zmienność i wielość kryteriów oceniania
- nadmiernie wysoki poziom wymagań
- brak jawności wymagań i norm oceniania
- ograniczony obiektywizm sytuacji sprawdzania
- powierzchowność doboru pytań
19. Zasady nauczania
zasada kształcenia- reguła norma postępowania w procesie kształcenia
zasady:
- zasada poglądowości- poznanie rzeczywistości na podstawie obserwacji, myślenia i praktyki na drodze od konkretu do abstrakcji i od abstrakcji do konkretu, na każdym przedmiocie nauczanie powinno opierać się na konkretach.
- zasada systematyczności- polega na systematycznym przyswajaniu wiadomości i umiejętności oraz ich systematycznemu utrwalaniu.
- zasada łączenia teorii z praktyką- łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką życia codziennego
- zasada indywidualizacji i zespołowości- godzenie interesów i potrzeb jednostki i zespołu(zbiorowości) jednostka powinna realizować swoje indywidualne cele bez szkody dla społeczeństwa.
- zasada przystępności- polega na stopniowaniu trudności, wymusza konieczność dostosowania metod i treści do rozwoju i możliwości uczniów.
- zasada samodzielności- nakazuje rozwijanie u uczniów samodzielności myślenia i działania, stawianie uczniów w sytuacjach wymagających formułowania i rozwiązywania problemów.
- zasada operatywności wiedzy- dotyczy umiejętności wykorzystania nowo nabytej wiedzy w pracy szkolnej i pozaszkolnej oraz w każdej nowej sytuacji życiowej
- zasada świadomej aktywności- polega na wyzwoleniu u uczniów świadomej aktywności w procesie uczenia się, czyli czynnego a zarazem świadomego uczestnictwa w tym procesie.
- zasada trwałości wiedzy, umiejętności i nawyków- wskazuje na konieczność takiego organizowania procesu kształcenia, który umożliwi uczniom jak najdłuższe zapamiętywanie wiadomości i nabytych umiejętności, aby mogli w odpowiednim czasie skuteczniej je wykorzystać.
- zasada wdrażania do kształcenia ustawicznego- mówi o konieczności ciągłego dokształcania się oraz umiejętności zdobywania wiedzy i umiejętności
- zasada efektywności- to związek między celami, a wynikami kształcenia, wymaga ona precyzyjnego sformułowania celów kształcenia.
20. Elementy sytuacji dydaktycznej Niemirko
- Nauczyciel
- uczeń, uczniowie
- treści
21. Cele kształcenia
Cele kształcenia- to świadome założone efekty, które chcemy osiągnąć w wyniku kształcenia w szkole.
22. Ogniwa procesu kształcenia:
- Uświadamianie celów i zadań
- Opracowanie nowego materiału
- Uogólnienie nowego materiału
- Utrwalenia
- Wiązanie teorii z praktyką
- Kontrola i ocena wyników
23. Strategie kształcenia
- ASOCJACYJNA- przekazywanie wiedzy za pomocą słowa i innych środków informacyjnych
- PROBLEMOWA- uczenie się przez odkrywanie i rozwiązywanie problemów
- OPERACYJNA- uczenie się poprzez działania
- EKSPONUJĄCA- uczenie się przez przezywanie
24. Liberalizm w ocenianiu.
Liberalizm nauczyciela przy wystawianiu oceny dostatecznej i nadmierna surowość przy wystawianiu oceny dobrej i bardzo dobrej.
25. Struktura lekcji.
Część wstępna:
- czynności organizacyjne
- sprawdzenie stopnia opanowania materiału z poprzedniej lekcji
- zapoznanie z tematem lekcji, celami i planem
- wskazówki organizacyjno metodyczne
Część główna:
- powtórzenie poznanych wcześniej czynności
- nazwanie nowych czynności oraz określenie do czego służą
- wzorowy pokaz wykonywania nowej czynności z jednoczesnym wyjaśnieniem
- ćwiczenia praktyczne
- doskonalenie w prawidłowym wykonywaniu opanowanej czynności
Część końcowa:
- ocena osiągnięcia celów i stopnia opanowania zagadnień
- uniknięcie niedociągnięć i podanie ocen
- postawienie zadań związanych z doskonaleniem znajomości i zagadnień
26.Co to jest metodyka?
Metodyka- dział dydaktyki szczegółowej, która zajmuje się poszukiwaniem efektywnych sposobów nauczania określonego przedmiotu poprzez analizę celów, treści, metod oraz form organizacyjnych kształcenia.
27. Metoda inscenizacji
Metoda inscenizacji:
-dobór tematu zajęć
-scenariusz lekcji (konspekt) z rozpisaniem na cele
-dobór roli dla uczniów
-próba generalna (korygowanie błędów)
28. Koncepcje sytuacji wg Kuligowskiej
A. Odtwórcze-odtwarzanie zdobytej wiedzy
B. Zapamiętywania- różne formy zapamiętywania treści
C. Umiejętnościowe- instruktaż, ćwiczenia, pokaz,
D. Tworzenia-opracowanie w oparciu o znane informacje
E. Wartościowanie wiedzy-spośród poszczególnych informacji wykorzystać, najważniejsze, najwartościowszą
29. Lekcja jako forma
Lekcja-jest to najprostsza forma organizacyjna procesu dydaktyczno-wychowawczego.
30. Kontrola
Kontrole wyników nauczania można podzielić ogólnie na:
-wstępna
-bieżącą
-sporadyczna
-semestralną
-końcową
31. Sytuacja potencjalna i aktualna
Sytuacja potencjalna- są to cele kształcenia, treści, metody i środki pracy, czas, miejsce, sposoby sprawdzania wyników nauczania.
Sytuacja aktualna- następuje w momencie włączenia się nauczyciela do sytuacji potencjalnej.
32. Dydaktyka obronna, co to?
-opis i analiza procesu kształcenia obronnego
-ustalanie i przekazywanie opartych na edb norm postępowania, wskazówek, norm
-porządkowanie wiedzy o obronności
-opis i analiza treści kształcenia
33. Program kształcenia
Program kształcenia- opis realizacji celów podstawy programowej.
34. Toki lekcji
Toki lekcji:
-podający
-problemowy
-praktyczny
-eksponujacy
-mierzący
35. Literatura
-„dydaktyka edukacji obronnej” k.zegnalek
-Kazimierz Żegnałek - Dydaktyka ogólna
-Czesław Kupisiewicz - podstawy dydaktyki ogólnej
-dydaktyka ogólna Okoń
-Jan Bogusz dydaktyka wojskowa
-k,Kraszewski sztuka nauczania czynności nauczyciela
-niemierko kształcenie szkolne-podrecznik skutecznej dydaktyki
36. Nauczanie wielostronne
Nauczanie wielostronne- stosowanie w toku kształcenia różnych sposobów, środków, metod, form kształcenia.
37. Plan i projekt
Obmyślony sposób działania to projekt tego działania.
Projekt uzupełniony o decyzje to plan.
Istotą planowania jest podejmowanie decyzji w sprawie sposobów i kierunków przyjętych działań.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|