 |
www.apbezpieczenstwo.fora.pl Ped. Edu. dla Bez.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tereskaa
Dołączył: 04 Cze 2010
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 11:34, 14 Maj 2012 Temat postu: zasady tworzenia systemu oddziaływń resocjalizacyjnych |
|
|
TEMAT : Zasady tworzenia systemu oddziaływań resocjalizacyjnych
Efektywność resocjalizacyjna procedur stosowanych w rozwijaniu funkcji opiekuńczych, wychowawczych i terapeutycznych jest uzależniona od:
• wyjściowego stanu osobowości wychowanka, uprzednich wpływów społecznych, a zwłaszcza podkulturowych;
• sprawności metodycznej (kwalifikacji i umiejętności wychowawców) kadry pedagogicznej trafnie postulującej cele operacyjne stosownie do treści rozpoznania diagnostycznego i własnych możliwości;
• klimatu społecznego instytucji resocjalizującej, czyli zbioru parametrów określających: jakość stosunków interpersonalnych w placówce, stopień autonomii osobistej wychowanków oraz charakter kontroli sprawowanej przez kadrę pedagogiczną (np. kontrola opiekuńcza lub represyjna)
Na wstępie należy zdać sobie sprawę z faktu, że aby oddziaływanie miało charakter pełny i efektywny należy dysponować następującymi środkami:
• własną osobą oraz środkami wpływu osobistego;
• grupą wychowawczą, za którą są odpowiedzialni oraz środkami wpływu grupowego;
• dobrami kultury i cywilizacji współczesnej, którymi mogą modyfikować przekonania, uczucia i zachowania osób nieprzystosowanych społecznie (L. Pytka, 2000).
Dotyczą trzech grup oddziaływań:
• Oddziaływania psychotechniczne - polegają na trafnym doborze i zastosowaniu środków wpływu osobistego w zaspokajaniu potrzeb wychowanka, w jego wychowaniu i terapii. Podstawowym środkiem wpływu wychowawcy na wychowanka jest wykorzystanie zależności osobowej o charakterze indywidualnym, "twarzą w twarz" w codziennych kontaktach interpersonalnych. Procedura ta pozwala na znaczny stopień identyfikacji psychologicznej wychowawcy i wychowanka i jego indywidualny rozwój osobowy.
• Oddziaływania socjotechniczne - odwołują się do optymalnych środków wpływu grupowego na jednostkę lub inną grupę społeczną będącą przedmiotem sterowania, tj. do tzw. więzi wewnątrz- i międzygrupowych w zaspokajaniu potrzeb wychowanków, w ich uspołecznianiu oraz oddziaływaniu terapeutycznym. Socjotechnika umożliwia głównie wzrost poziomu dojrzałości interpersonalnej wychowanków wyrażającej się adekwatnym spostrzeganiem i ocenianiem zachowań cudzych i własnych w kontekście społecznym. Środki socjotechniczne wykorzystują presję grupy.
• Oddziaływania kulturotechniczne - polegają na wykorzystywaniu w opiece, wychowaniu i terapii resocjalizacyjnej środków wpływu wywieranych przez kulturę i cywilizację na poszczególne osoby i grupy wychowawcze. Dobierając adekwatnie do potrzeb i zainteresowań wychowanków rozmaite formy zajęć kulturotechnicznych, kształtuje się nie tylko określone przekonania, łagodzi napięcia i konflikty wewnętrzne, ale przede wszystkim modyfikuje się zachowania wychowanków zgodnie ze społecznie akceptowanymi wzorami kulturowymi. Procedura kulturotechniczna ma wysokie walory integracyjne, umożliwia w znacznym zakresie identyfikację wychowanka z wartościami społeczno-kulturowymi, blokując tym samym ewentualne motywacje do działania antyspołecznego, sprzecznego z istniejącym systemem wartości i norm moralnych, obyczajowych i prawnych. Procedura, o której mowa, pozwala na ponowną integrację jednostki ze społeczeństwem i jej prawidłową, niezaburzoną adaptację społeczną
według L. Pytki (2000) efektywność systemu resocjalizacji jest uzależniona od struktury wyeksponowanych działań, tj. od:
użyteczności informacji diagnostycznych na temat systemu sterowanego i jego otoczenia;
adekwatności celów działania, a zwłaszcza stopnia ich realności (realizowalności);
trafności optymalizowania uwzględniającego współzależność celów, sposobów i środków działania;
użyteczności zasileń energetycznych, środków pozostających w dyspozycji systemu sterującego.
Efektywność resocjalizacyjna powyższych procedur stosowanych w rozwijaniu funkcji opiekuńczych, wychowawczych i terapeutycznych jest uzależniona od:
• wyjściowego stanu osobowości wychowanka, uprzednich wpływów społecznych, a zwłaszcza podkulturowych;
• sprawności metodycznej (kwalifikacji i umiejętności wychowawców) kadry pedagogicznej trafnie postulującej cele operacyjne stosownie do treści rozpoznania diagnostycznego i własnych możliwości;
• klimatu społecznego instytucji resocjalizującej, czyli zbioru parametrów określających: jakość stosunków interpersonalnych w placówce, stopień autonomii osobistej wychowanków oraz charakter kontroli sprawowanej przez kadrę pedagogiczną (np. kontrola opiekuńcza lub represyjna).
Projektując system oddziaływań resocjalizacyjnych należy wyróżnić :
1. postulowanie opiekuńcze czyli co robić w zakresie opieki
2. postulowanie wychowawczo-dydaktyczne ( co robić w zakresie wychowania i nauczania wychowanków )
3. postulowanie terapeutyczne ( co robić w zakresie leczenia wychowanków )
4. optymalizowanie opiekuńcze ( jakimi sposobami oddziaływać w zakresie zaspokajania potrzeb opiekuńczych )
5. optymalizowanie wychowawczo – dydaktyczne ( jakimi sposobami i metodami najlepiej realizować cele wychowawcze i dydaktyczne )
6. optymalizowanie terapeutyczne ( jakimi metodami terapii oddziaływać, uwzględniając zakładane cele oraz wyjściowy stan osobowości wychowanki i jego środowiska wychowawczego )
7. realizowanie opiekuńcze ( jakimi środkami optymalnie zaspokajać potrzeby wychowanków )
8. realizowanie wychowawczo – dydaktyczne ( jakimi środkami wychowawczymi i dydaktycznymi posługiwać się we wdrażaniu uznanych za optymalne metod wychowania i nauczania )
9. realizowanie terapeutyczne ( jakimi środkami terapeutycznymi się posługiwać, wdrażając uznane za optymalne określone metody oddziaływania terapeutycznego w stosunku do każdego z wychowanków i do grupy jako całości )
Należy przy tym podkreślić, że 9 specyficznych klas działań systemu resocjalizującego nie określa jednak, jakie konkretne metody i techniki są najlepsze w rozwiązywaniu praktycznych problemów. Klasyfikacja ta wskazuje jedynie na typy pytań związanych z projektowaniem systemu resocjalizacji oraz na rodzaje odpowiedzi, jakie by uzyskać przed przystąpieniem do wdrażania systemu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tereskaa
Dołączył: 04 Cze 2010
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 11:36, 14 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
to co najważniejsze zaznaczyłam grubszą czcionką miłej nauki pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|